mumsigasaker

I den här bloggen kan du läsa om mat och annat gott som jag lagar eller äter. Hoppas att du kan få tips och idéer. Välkommen!

Cakepops

Kategori: Allmänt

I torsdags provbakade jag Cakepopsen och de blev väldigt goda. Det var inte speciellt svårt att göra men det tog lite tid då det är flea moment som ska göras. Jag gjorde två olika Cakepops, kladdkaka och vanilj jättekex (rån med vaniljfyllning. De med kladdkaka blev min favorit.
 
Du behöver:
En kladdkaka (eller valfri sorts mjuk kaka eller kakor med fyllning)
ca 2 msk Philadelphia
 
Gör såhär:
 
 
Mixa kakan/kakorna med philadelphia i en matbredare/mixer. Mängden Philadelphia kan variera beroende på hur kladdig kakan är. Blanda i lite Philadelphia i taget så smeten inte blir för lös.
När du har fått till en bra smet så rullar du smeten till bollar. Gör dem inte för stora för då kommer de inte att stanna kvar på pinnen. Jag läste ett tips att storleken av en femkrona är bra att utgå ifrån. När du rullat smeten till bollar och lagt dem på ett bakplåtspapper låter du dem vila i kylen i 30 min.
 
Jag provade att göra några andra former än bollar men det var bara rektangeln som jag kunde använda mig av sedan.
 
Sedan är det dags att sätta fast pinnarna i bollarna. För att få dem att sitta fast bättre så kan du smälta lite choklad som du doppar toppen av pinnen i och sedan sätter fast pinnen i bollen. 
 
Sätt in dem i kylen i ca 30 min till. Nästa steg är att doppa dem i choklad eller så kan man köpa Sweet melts. Det var första gången som jag använde mig av Sweet melts och jag tycker att det var väldigt bra. Man smälter det precis som choklad över ett vattenbad. 
 
 
Jag valde att doppa mina pops med vaniljkex i Sweet melts och dekorera dem som monster. Innan de hade torkat satte jag dit minimarshmallow som ögon och godissnöre som mun. Jag hade även färgat kokos som jag strödde över på några. Kladdkakspopsen doppade jag i vit choklad. Eftersom kladdkakan är väldigt mörk behövde jag doppa dem två gånger. Så efter du doppat dem en första gång låter du dem vila i kylen i minst 20 min och sedan doppar du en gång till. När de hade torkat spritsade jag lite olika motiv på dem.
 
Förvara dem i kylskåpet tills det är dags att äta:)
 
Som pupill använde jag vitchoklad som jag blandat i kakao i.
 
Jag tycker att det är roligast när de står upp men jag hade svårt att få dem att stå upp så jag måste köpa något som jag kan ställa dem i. Jag ska försöka få tag i sådan där sak man kan använda när man gör blomdekorationer annars får det nog bli frigolit men jag gillar verkligen inte frigolit.
 
Kärlek 
Sara
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Terese säger:

    Så goda de var! Och riktigt söta :)

    2013-02-23 | 10:19:51

Kommentera inlägget här: