mumsigasaker

I den här bloggen kan du läsa om mat och annat gott som jag lagar eller äter. Hoppas att du kan få tips och idéer. Välkommen!

Pizza

Kategori: Allmänt

Idag blev det pizza till middag och den blev riktigt god! Jag älskar verkligen pizza och extra gott blir det om man gör den själv. Jag brukar för det mesta göra en stor plåt med pizza men idag gjorde jag två runda pizzor. Det ser så lätt ut när pizzabagarna snurrar rund degen och får den rund och bra. Men det var inte alls lätt, jag fick kavla degen för att få den bra. Jag ska ta och fråga min farbror nästa gång jag träffar honom om han har något bra tips. Min farbror öppnade den första pizzerian i Upplands Väsby, för x antal år sedan. Undrar om han fortfarande har det i sig?:) Min pappa var pizzabud, på cykel! Pizzan var nog inte alltid så varm när den kom fram till kunden skulle jag tro.
Pizza deg till en plåt eller två runda pizzor:
25g jäst (halvt paket)
2 1/2 dl vatten (ca 37 grader)
1 tsk salt
2 msk olja
7-8 dl mjöl
Det går snabbast att köpa färdig tomatsås men det blir riktigt gott att göra egen. Min tomatsås:
3 tomater
1 gul lök
3 klyftor vitlök
1/2 dl vatten
Kryddor:
paprika
vitlökspeppar
salt
svartpeppar
oregano
1 msk smör
Fräs vitlöken och löken i smöret. Tillsätt kryddorna. När jag lagar mat går jag på känn och smakar hela tiden av för att få en bra smak. Tillsätt tomaten som ska vara delat och häll på vattnet. Låt tomaterna koka sönder och smaka av. Tillsätt eventuellt mer krydda. Låt koka minst 5 minuter. Det blev lite tomatssås över, perfekt att spara och ha till pasta.
Gör såhär:
Smula jästen i en bunke.
Häll på hälften av vattnet och rör till jästen har lösts upp.
Häll på resten av vattnet, saltet och oljan. Rör om.
Tillsätt mjölet lite i taget. Du kan välja att använda elvisp med degkrokar, köksmaskin eller knåda för hand för att få ihop det till en smidig deg. Jäs sedan under bakduk i minst 30 minuter.
Pålägg på pizza:
Tomatsås
3 champinjoner, skivade i tunna skivor
ost, valfri sort och mängd
Chorizo, 12-14 tunna skivor
Cayennepeppar
Kavla ut degen. Lägg på tomatsåsen, osten (jag hyvlade ost istället för att riva den, ren lathet men fungerar lika bra), champinjonerna, chorizon och avsluta med att krydda med cayennepeppar. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.
Pizzan innan den gräddats.
Hoppas det smakar!
Kärlek!
Ps. Tittar på let´s dance just nu, skulle inte tacka nej till att dansa med Anton Hysén!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: